Gyakori kérdések
A vezérműlánc
A vezérműlánc feladata ugyanaz, mint a vezérműszíjé. Nagy teljesítményű, erős, nehéz motorokban alkalmazták régen a tartóssága miatt, manapság alternatívaként megtalálható a legkisebb motorokban is. Tartós alkatrész, megfelelő ellenőrzés, karbantartás mellett akár kétszázezer vagy ennél is több kilométert kibír. Az autógyárak általában nem is adnak meg kötelező csereperiódust, de ellenőrzésre a vezérműlánc is igényt tart. Hátrányuk a szíjakkal szemben, hogy hangosak, zajosabbak. Viszont a lánc is nyúlhat, kophat és ha már ugrik, az olyan következményekkel járhat, mint a szakadás, ami akár több kárt is okozhat a motor egyéb alkatrészeiben, mintha időben cserélve lett volna. A fényes, kopott vezérműláncot hosszú használat, nagy futásteljesítmény után akkor is cserélni kell, ha automatikus láncfeszítője van a motornak. A vezérműláncot ellenőrizni szervizben tudják megfelelően, 100-150 ezer km körül már biztos cserélni kell.
Vezérműlánc készlet cseréje
Ajánlott szinte minden olyan esetben, amikor látszólag csak a vezérlés egy-egy eleme hibásodott meg. Azért ajánlott új vezérműlánc készlet beszerelése szinte becsukott szemmel, mert mire az egyik elem szükséges cseréjekor a többi, ekkor még hibátlannak tűnő alkatrész elhasználódik, azok akkorra már az eredetileg cserélt alkatrész idejének akár többszörösét is futották. A vezérműlánc csere mellett az szól, hogy hozzá szét kell szedni a motort, aminek munkaköltsége akár több 10ezer forint is lehet, így ha majd később kell megint a motorhoz nyúlni, mert egy vezérműlánc szett árát sikerült részben megtakarítani, akkor akár alaposan rá is fizethetünk. Jobb tehát mindjárt egy teljes vezérműlánc szett megvásárlása és beszereltetése mellett dönteni.
Autók lánccal szerelt vezérművel
Természetesen a vezérműlánc csere csak vezérműláncos autók esetében jöhet szóba. A vezérműláncos autók nem csak elsősorban a nagyobb teljesítményű, nehezebb gépjárművek csoportjában jellemzőek, hanem kisebb olcsóbb márkák és típusok körében is gyakran előfordulnak. Íme néhány közismert márka: Mercedes, BMW, Opel, Ford, Reanult, Mazda, Isuzu. Szakértők szerint a láncos autók kényesebbek, mint a szíjjal felszereltek. A vezérműlánccal szerelt autóknál nincs konkrétan megadva, mikor válik szükségessé a vezérműlánc csere, ezért nagyon oda kell figyelni. A vezérműlánc csere akkor válik időszerűvé, amikor a megszokottól eltérő hangokat hallunk a vezérmű felől. Ilyenkor nincs mire várni, mert ha nem lépünk időben, akkor nem csak a szelepben, a dugattyúkban, de az egész motorban súlyos károk keletkezhetnek egy esetleges láncszakadás esetén.
Általában nem is adnak meg kötelező csereperiódust a gyárak, de ellenőrzésre a vezérműlánc is igényt tart. Nyúlhat, kophat, ha valamilyen hiba miatt „átugrik”, az olyan következményekkel járhat, mint a szakadás.
Már a múlt évszázad eleje óta hajtják a láncok a főtengelyről a vezérműtengelyt. A 80as évek óta erre a feladatra szíjhajtást is alkalmaznak, mégis napjainkban a vezérműlánc és a vezérműszíjak aránya körülbelül megegyezik. Néhány gyártó, mint például a Mercedes és a BMW hű a lánchajtáshoz és még sok ázsiai gyártó is vezérműlánc hajtás híve. Kis motoroknál (VW, Opel, Ford, Renault Fiat), valamint a hibridrendszereknél szintén kedveltek, mivel a vezérműlánc egyik döntő előnye, hogy nagyon ellenállnak a kopásnak. A láncok a használat során megnyúlnak, ezt a láncfeszítők jó minőségű vezérműláncoknál a gyári előnyújtást kompenzálják. A vezérműlánc egymástól távol álló alkatrészeket köt össze és nagy nyomatékot tud továbbítani. Egy hátrányuk van a szíjakkal szemben, hogy hangosak, zajosabbak. Ez a vezetősínek és a feszítők segítségével részben kiküszöbölhető.