Mindent a motorolajról I.rész

 

 

A motorolaj, a belsőégésű motorok kenésére használt kenőanyag. Elsődleges feladata a motor mozgó alkatrészeinek kenése, a fém-fém érintkezés megakadályozása és a súrlódás csökkentése. További feladatai a elvezetése, a motor tisztán tartása, a tömítések kondicionálása és a fém alkatrészek korrózió elleni védelme.

 

 

Miből van az olaj?

 

A motorolaj tömegét manapság úgy 80%-ban az úgynevezett alapolaj teszi ki, azaz ásványi, - de ma már inkább - részben, vagy teljes egészében mesterségesen előállított szintetikus kenőanyag, amihez további 20%-ban adalékokat kevernek a gyártók. Ezek az adalékok csökkentik a dermedéspontot, lassítják az oxidációt, lebegésben tartják a szennyező részecskéket (mint például a dízelekben a korom), gátolják a felhabzást és védik a súrlódó felületeket a kopástól.

 

Alapvetően mindig az adott autó kézikönyvéből kell megnézni, hogy a különböző szabványok szerint melyik is kell a kocsinkba. Akit mégis érdekel, mit jelent a sok felirat a flakonon, írásunk második részében kitérünk rá! Minél újabb autónk van, annál fontosabb, hogy odafigyeljünk ezekre a kódokra, ugyanis az újabb és újabb szabványok követik az újabb és újabb motortechnológiákat; egy vén szívódízelnek nem lesz baja a legfrissebb, 2010-es API SN-től, de ha egy modern, változó geometriájú turbós, részecskeszűrős valami raktáron maradt API SL-t kap, bizony nem köszöni meg hosszú távon.

Alapvető a megfelelő SAE-viszkozitásindexű olaj kiválasztása, erre vonatkozóan szintén előírja a gyártó, mit kíván a kocsi. Arra érdemes viszont figyelni, hogy bizonyos piacokon különböző földrajzi területeken, azért más lehet az olaj kenőképessége a környezeti hőmérséklettől függően (5W40 ide vagy oda). Az arab vagy az amerikai piacra készült, isten tudja, hogyan hozzánk került, - nemritkán gallonos kiszerelésű - olajok másképp viselkednek nagy hidegben és nagy melegben – célszerű arra törekedni, hogy hivatalos értékesítési csatornából származó, európai használatra tervezett és gyártott olajat vegyünk, ne engedjünk az alkalmi vételek csábításának.

 

Az intervallumról

 

Paradox módon annak érdemes nagyon odafigyelve, az előírt intervallumokat nem túl lépve és évente mindenképpen olajat cserélni, aki ritkábban és rövid utakra használja a kocsiját. Aki hetente elteker Münchenig meg vissza, a mindig üzemmeleg motorral kevésbé használja el a kenőanyagot a motorban, mint aki naponta négyszer indítja be hidegen és rövid utakat tesz meg csupán a melóba, gyerekért, boltba.

A hiedelmek ellenére nem árt, ha szükséghelyzetben keveri kicsit az olajakat az ember. Elvileg nem lehet gond, ha összeöntjük az azonos tulajdonságokkal bíró MOL-t a Totallal az olajcsere-ciklus végefelé, ha megette kicsit a motor az olajat. Persze nyugodtabban alhatunk, ha inkább mindig tartunk a csomagtartóban egy literes flakont az utolsó olajcsere során betöltött olajból, és ugyanabból vesznek megint, ha kell.

 

 

 

 

Forrás: vezess.hu

wikipedia

Iratkozz fel hírlevelünkre

Szeretnél tudni legfrissebb híreinkről, aktuális ajánlatainkról? Nincs más dolgod, add meg neved és e-mail címed, és mi hírlevélben tájékoztatunk!